Kirjoja, julkaisuja ja tekstejä

Barks kirja kansiCarl Barks – Ankkamestarin salaisuus

Zum Teufel 2018
ISBN 978-952-5754-70-4

Kirjasta sanottua:

Ankkamestarin salaisuuden esseet osoittavat komeasti, kuinka Ronkainen on seurannut Barksin jälkiä moneen suuntaan yleissivistyksessä.”
Harri Römpötti – Helsingin Sanomat 28.5.2018 

”Kirja sijoittaa Barksin paikalleen osaksi suurten kertojien jatkumoa. Kohteensa arvoinen kirja.”
Markku Kesti – Goodreads

”Timo Ronkainen tutkiskelee ansiokkaasti barksilaista maailmankatsomusta.”
Jukka Heiskanen – akuankka.fi 

Ankkamestarin salaisuus on verratonta luettavaa. […] Carl Barks, se hyvä piirtäjä on saanut arvoisensa suomenkielisen tietoteoksen.”
Tuomas Tiainen Sarjainfo 2/2018 #179

”Timo Ronkainen kertoo viihdyttävissä esseissään, mitä vuosisadan sarjakuvaneron ruutujen takaa löytyy: runoutta, historiaa, psykologiaa, tiedettä, taidetta, scifiä… ”
Jyrki Jantunen – Suomen Kuvalehti – 27.4.2018 

”Carl Barksin ankoista avautuu yllättäviä näkymiä historiaan, psykologiaan, kirjallisuuteen, aina länsimaisen kulttuurin syvimpiä pohjavirtoja myöten.”
Simopekka Virkkula – Lännen media – Forssan lehti 


Kirjoituksia Maaronista kannet.inddKirjoituksia Koipeliinista, Maaronista ja Mytekistä sekä muista tunnetuista sarjakuvista

Helmivyö 2018
ISBN 978-952-7211-26-7

Historian hämäriin unohtuneita outoja sarjakuvalehtiä, nostalgisia muistoja, kaakattavia kalkkunoita. Heimosotureita, jättiläisapinarobotteja, sumeaa tieteislogiikkaa. Romantiikkaa, taikuutta, seikkailua, rockia. Kirjoituskokoelman esseet, kolumnit ja arvostelut valottavat kaiken tämän ja monen muun lisäksi suomalaisen sarjakuvalehdistön historiaa ja vaiheita 1940-luvun puolivälin Piirtopaloista 2010-luvun lopun Läskimoosekseen.

Pieni kirjoituskokoelma pääosin aiemmin julkaistuista teksteistä. Laajennettu ja ajantasaistettu painos vuonna 2009 omakustanteena julkaisemastani kirjasta.


Brittiläiset tyttöjen lehdetSeikkailua, jännitystä, romantiikkaa ja kauhua – Brittiläiset tyttöjen sarjakuvat

Artikkeli, Sarjainfo 145 (4/2009), sivut 22-29 PDF

Kaikki hyljeksityt populaarikulttuurin alueet ovat aina kiinnostaneet minua. Tyttöjen ”hertta-lehdet” sysättiin pitkään syrjään sarjakuvakulttuuristakin puhuttaessa. Viihdettä ja populaarikirjallisuutta oli kunnolla alettu tutkia vasta 1970-luvun myötä, kun sitä aiemmin oli vähätelty tai jätetty tyystin huomiotta. Kun viihdettä sitten alettiin arvostaa ja tutkia lähemmin, otettiin ensiksi tarkastelun alle sen maskuliinisemmat alueet; arvoasteikossa nousivat elokuvista westernit ja film noir, kirjoista dekkarit jne. Melodraamat ja romanttinen kirjallisuus sai osansa vasta myöhemmin. Sarjakuva jäi tässäkin vaiheessa vielä marginaaliin ja tyttöjen sarjakuva oli marginaalin marginaalissa.
Artikkelin innoittajana toimi Melinda Gibsonin feministisesti painottunut, lukemisen vastaanottoon ja tulkinnan ongelmiin paneutuva lukijatutkimus Remembered Reading: Memory, Comics and Post-war Constructions of British Girlhood. Se tuo selkeästi esille sen, kuinka tyttölukijat olivat pitäneet heille suunnattuja sarjakuvalehtiä henkilökohtaisesti tärkeinä. Näissä lehdissä oli tyylikirjoa enemmän kuin odottaa saattaisi. Siinä missä amerikkalaiset teinitytöille tarkoitetut, 1950-luvulla syntyneet lehdet jäivät romanttisten lyhytnovellien jatkuvaan kertaamiseen, löytyi brittiläisistä lehdistä laajempaa lajityypillistä vaihtelua. Vain pieni segmentti näistä lehdistä ilmestyi aikanaan suomeksi ja pelkästään niiden tarkastelu antaa tyttöjen sarjakuvalehdistöstä hieman vääristyneen kuvan.


 

Mainokset